Annonce

Annonce

Thomas Roland på Food Festival

Thomas Roland tror at differentieret moms på frugt og grønt ved have en større positiv effekt på klimaet end det kommende klimamærke. Foto: Jakob Brandt

Coop tror mere på differentieret moms end det kommende klimamærke

Lavere moms på frugt og grønt, er formentlig et bedre redskab til at reducere CO2-udledningen fra det danske fødevareforbrug end indførelse af en klimamærkning, sagde Thomas Roland, CSR-chef i Coop, efter en debat på Food Festival i Aarhus.

For halvandet år siden blev det besluttet, at Danmark som et af de første lande i verden skal have et statskontrolleret klimamærke. Politikerne håber, at mærket kan guide forbrugerne til at træffe mere klimabevidste valg, når de handler, men hos dagligvarekoncernen Coop er CSR-chef Thomas Roland i tvivl om effekten af et klimamærke er nok til at ændre indkøbsadfærden hos danskerne.

Coop har tidligere lavet et forsøg med at indføre sit eget klimamærke i Klima Kvickly, som ligger i indkøbscenteret Bruuns Galleri i Aarhus, og selv om mærkerne havde en vis effekt i retning af mere klimavenlige indkøb, såede Thomas Roland under et debatmøde på Food Festival tvivl om effekten af det kommende klimamærke som et effektivt redskab til at dreje fødevareforbruget i en grønnere retning.

Økologisk Nu mødte Thomas Roland foran et stort telt, hvor Skraldecaféen i Aarhus samme med Kvickly uddelte gratis mad til gæsterne. Råvarerne blev leveret af flere lokale Coop-butikker og menuen var sammensat af fødevarer, som var ved at løbe på dato og derfor risikerede at ende som madspild.

Thomas Roland havde netop forladt et debatmøde, hvor han diskuterede perspektiverne i forhold til det kommende klimamærke, og under mødet kunne han høre, at tilhørerne var meget begejstrede og glædede sig over udsigten til, at der er udsigt til en klimamærkning på dagligvarerne.

”At dømme efter deres reaktion er det noget, som de venter på og også vil handle efter. Selv er jeg mere forbeholden, for vi har jo egentlig haft et klimamærke, siden vi opfandt madpyramiden, hvor alt med et lavt klimaaftryk ligger i bunden, mens de fødevarer med de højeste aftryk ligger i toppen. Så vi ved jo godt, hvad vi skal gøre, hvis vi skal spise med et lavere klimaaftryk, men det gør vi ikke alligevel,” sagde Thomas Roland.

Han håber selvfølgelig, at tilhørerne i teltet har ret i, at de rent faktisk vil ændre deres forbrug, når klimamærket kommer, men han mener, at der findes andre og bedre redskaber til at nedbringe klimabelastningen.

”Men jeg håber samtidig, at klimamærket ikke kommer til at stå i vejen for økologi og andre gode ting, som jeg ved, at mange kunder køber ind i, og jeg tror, at der skal mere end et mærke til at ændrer folks indkøbsbaner. Det var også derfor, at jeg under mødet sagde til Nicolai Wammen (finansminister, red) , at jeg synes, at man seriøst bør arbejde med differentieret moms ved for eksempel at gøre frugt og grønt billigere. Det vil vende den rigtige vej socialt og det vil måske oven i købet gøre mere for klimaet end et klimamærke vil gøre,” sagde Thomas Roland.

Flere artikler fra samme sektion

Tre køkkener er nomineret til Kantineprisen

Tre kantiner kæmper om Kantineprisen, som går til det køkken, der kan levere på både smag, bæredygtighed og økologi.

07-05-2024 2 minutter Professionelle køkkener

Eks-bankdirektør: Penge er et redskab til at få noget til at ske

Selv om Lars Pehrson aldrig fik en bankuddannelse, var han landets længst siddende bankdirektør, da han i 2020 forlod direktørstolen i Merkur Andelskasse, og han brænder stadig for økologien og mener, at vi alle har mulighed for at bidrage til den grønne omstilling.

06-05-2024 9 minutter Ildsjæle,   finansiering

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager